Kia ora! - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu Kia ora! - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu

Kia ora!

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Hilde

18 December 2013 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Kia Ora!

Daar zijn we dan, Nieuw Zeeland! Na een vlucht van ongeveer 3 uur zijn we geland in Auckland. Snel onze auto opgehaald en ingecheckt in ons hotel. 'S avonds nog even door de stad gelopen, wat eigenlijk een beetje tegenviel. Beetje smerige stad en veel zwervers. De volgende dag hadden we afgesproken met Ditmar een oud studiegenoot van Hilde. Na wat bijgekletst en de nodige tips uitgewisseld te hebben, vertrokken we richting Hamilton waar ons campingavpmtuur weer van start gaat. Zodra je uit de stad bent kom je in de wereld van groene heuvels, schapen en koeien. Echt fantastisch om te zien en genieten om hier te kunnen rijden.

In Hamilton hebben we weer wat campingstuff gehaald en daar de nacht doorgebracht, in de regen...Na Hamilton zijn we doorgereden naar Lake Taupo. Het grootste meer van nieuw Zeeland, ongeveer ter grote van Singapore. We sliepen gratis langs een rivier zonder enige sanitaire voorziening. Dus 's ochtends spring je de koude rivier in om jezelf lekker te wassen en kook je rivier water voor de koffie en thee. En daarna dompel jezelf in een hotspring in de buurt, lang niet gek.

Na taupo zijn we richting Tongariro National park gereden. Het plan was om de Tongariro crossing te doen, een hike van 8 uur. Een van de mooiste dagtochten ter wereld. Maar het regende dus ging het niet door. Vanwege het slechte weer hebben we helaas minder dingen kunnen doen op het Noordereiland dan dat we wilden. We hebben wel een super mooie route gereden door de bergen zo richting de west kust. Wat op een gegeven moment alleen onverhard was en soms best een beetje spannend was. Met name wanneer je een tegemoet komende auto moest passeren kwam de afgrond soms best dichtbij... Maar goed we hebben het overleefd en zijn de volgende dag meer richting wellington gereden, de hoofdstad waarvandaan onze boot zou vertrekken naar het zuidereiland.

De overtocht voelde een beetje als de boottocht van Harlingen naar Terschelling. Drie een half uur op de boot zitten, beetje kaarten, beetje rondlopen en dan vaar je de Marlborough sounds binnen..... wow! Dit tochtje eindigt toch wel anders dan die van Terschelling. Ik zou zeggen de foto's zeggen meer dan woorden. De eerste indruk van het zuidereiland is dat het prachtig is. We zijn er allebei verliefd op geworden! De afgelopen 5 dagen hadden we op en rond Abel Tasman national park doorgebracht. We hadden hier een kayak voor 2 dagen gehuurd en met prachtig weer langs de kust gevaren en de nacht doorgebracht op een verlaten strand. Het voelde net alsof we met expeditie robinson meededen. Kampvuurtje, wijntje en af en toe kwam er een pinguïn of een zeehond langs zwemmen. Dit was wel een hoogtepuntje!

Hierna nog even doorgereden naar Farewell split. Echt een totaal ander landschap. Ruige kust hoge zandduinen en een wilde zee. En ja hoor hier zijn ook de zeeleeuwen weer te vinden. Fantastisch! De volgende dag zijn we doorgereden naar de Alpen van het zuidereiland waar we hebben geraft in de buller gorge. Een mooie woeste rit door de rivier. We konden zelfs nog even van een 9 meter hoge klif springen, wat we ook hebben gedaan, erg leuk!

Samengevat bevalt Nieuw-Zeeland ons erg goed. Het is echt een prachtig land en we hebben nog maar een klein stuk gezien. Als het droog is zijn er zoveel tracks die je kan lopen. Alles is ook ingesteld op outdoor. Hiken, raften, kayakken.. We hebben daarom ook heel veel zin in de aankomende weken. Ja dit land past wel bij ons.

Vanaf de andere kant van de wereld willen wij iedereen alvast fijne kerstdagen toewensen!

Cheers,

Hilde & Sjoerd

• 18 December 2013 - 11:59

Tante Gerda:

Het is een hele belevenis, dat merk ik wel uit jullie verslag. Nog een week of 5 en dan zijn jullie weer in ons kikkerlandje, waar het nu grauw en grijs is. ik wens jullie ook fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling. Het zal wel heel anders zijn dan andere jaren.
    lekker weertje, geen vuurwerk of wel?
    Nog prachtige, fijne en gezellige weken met elkaar. Ja, ja 5 maanden met elkaar optrekken en als dat goed gaat, dan zit het wel snor.
    Een dikke knuffel van tante Gerda.

• 18 December 2013 - 21:39

Guus En Lisette:

Oooooo wauw! Dat strand voor een nacht, fantastisch wat lekker wakker worden moet dat zijn geweest! Wellicht kunnen we nog een skypen als jullie wifi goed is, als we jullie niet meer spreken: Geniet geniet geniet, fijne XMAS en een goede jaarwisseling (wat ook vast moet lukken). Hier in NL gaan we er ook een feestje van maken!

Dikke kus van Guus en Lisette

• 18 December 2013 - 22:02

Rijk:

Wat beleven jullie toch steeds weer mooie dingen. En het ruige landschap in Nieuw Zeeland ziet er op jullie foto's fantastisch uit. Het is te hopen dat jullie wel wat meer te eten hebben dan bij expeditie Robinson, hoor!!!
    Het wordt voor jullie wel een heel bijzondere kerst, zo ver van huis. Bij ons wordt het jammer genoeg dit keer geen witte kerst.
    Wij wensen jullie mooie kerstdagen toe en een goede jaarwisseling.
    Groetjes, Ingrid en Rijk

• 21 December 2013 - 20:54

Jacqueline:

Wat een mooie foto's jongens. Maar ik denk toch echt dat je de broodjes met gebakken ei gemist hebt op de boottocht:-)
    Enne...dat van die afgronden willen de moeders en tante:-) helemaal niet weten hoor haha.
    Lieve Hilde en Sjoerd, gezellige kerst en een goede , ik denk zonder oliebollen, jaarwisseling.

Xx Frans en Jacq

• 22 December 2013 - 22:28

Jaap En Sietske:

Ha jongelui!
    Da's elke keer weer genieten van jullie verhalen. Wij moeten het doen met verhalen, jullie beleven ze zelf, geweldig! Maar we hebben wel weer een Oudejaarslot gekocht, dus wie weet.
    We zullen aan jullie denken als we bij de Kerstboom zitten met Jacco, Ling, Maaike, Sam en Bo. Een hele fijne, bijzondere kerst gewenst.
    En hoe moet dat nu met Autonieuw met kaarten? Blijft Jaap zitten met z'n Euro's....... doen we volgend jaar met 2 euromuntstukjes, ah, toe?
    Een goede jaarwisseling daar (zijn jullie eerder of juist later begonnen met 2014?) en blijf genieten.

Groeten, Jaap en Sietske

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Samen gaan wij de wereld rond!