Het zuidereiland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu Het zuidereiland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu

Het zuidereiland

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Hilde

31 December 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hello!

Wat is Nieuw-Zeeland mooi! We zeiden dit ook al in ons vorige blog, maar het is weer bevestigd. Nog nooit zoveel foto's van natuur hebben we gemaakt als de afgelopen twee weken. Had ik maar van te voren een fotografie cursus gevolgd..

Maar goed, na het raften zijn we richting Fransz Josef gereden. We hadden hier een camping wat omringt was met bergen met eeuwige sneeuw en gletsers. Om een dagje over en door de gletsers te klimmen ben je snel 300 dollar per persoon kwijt (180 euro). Een beetje te duur, dus we hebben een hike gedaan waarbij je heel dicht bij de gletsers kon komen. Best mooi, maar nog mooier wanneer de sneeuw niet zwart/bruinig zou zijn. Veel mensen waren druk bezig met foto's maken, maar ons boeide het niet zo heel veel. De Alpen zijn mooier. Wat dat betreft zijn wij gewoon verwend met uitzichten.

We zijn niet lang hier gebleven omdat het weer slecht werd. Dus zijn we doorgereden naar Queenstown. Een mooie route om te rijden langs bergpassen en meren. Queenstown is een stad wat bekend staat om de outdoor en de extreme sporten. Met een dikke portemonnee kan je hier alles doen. We hebben de gondel gepakt en gerodeld. Haha lekker extreem (not), maar stiekem best leuk om wedstrijdjes te houden.

Na twee dagen Queenstown gingen we richting de Milford Sound. Dit is een fjord van ongeveer 16 km lang. De route om daar te komen is prachtig. Het had die dag geregend dus er waren heel veel watervallen. Onderweg stak er nog een groot hert over en het had niet veel gescheeld of we hadden een maand lang hertenvlees moeten eten.. Maar het was al best laat toen we daar aankwamen, dus we hadden snel de tent opgezet, eten gekookt en hup naar bed. Wat was het een rot nacht. Het was super helder en de temperatuur kwam dicht bij het vriespunt.. Kamperen is creperen. Maar goed, we hadden de nacht overleefd en we hadden de volgende dag een boottripje door de milford sound. Dit is zeker de moeite waard. Ik kan hier heel veel over schrijven, maar de foto's zeggen meer dan woorden.

Voor de kerstdagen hadden we een hotel geboekt in Dunedin. Ohh wat keek ik hier naar uit. Maar voordat het zover was zijn we nog twee dagen naar een gebied geweest wat de catlins heet. Dit is helemaal in het zuiden van Nieuw-Zeeland. We zijn hier naar de catheral caves geweest (zie foto's) en we hebben daar wat korte hike's gelopen en veel zeehonden gezien. We stonden hier op een camping met een fantastische camping baas: Kevin. Omdat het bijna kerst was werden we volgestopt met snoep. Rond een uurtje of 4 nodige hij ons uit om een biertje te komen drinken. Bier werd whisky en steeds meer mensen kwamen erbij zitten. Het leek me wel eens leuk om naar een lokale pub te gaan en gelukkig waren er wel meer mensen voor in. Nja laat ik zeggen dat het een fantastische avond was.

De volgende dag reden we naar Dunedin. Hoe heerlijk is een bad en een bed. 'S avonds gingen we uit eten met wat Nederlanders en Belgen. We hadden Farah ontmoet bij het raften en we kwamen haar weer tegen in Fransz Josef en het leek ons wel leuk om op kerstavond samen ergens een hapje te gaan eten. Zij kende nog meer mensen dus we hadden kerstdiner met onbekenden. Maar het klikte erg goed en ook fijn om even gewoon Nederlands te kunnen praten.

Tweede kerstdag kennen ze hier niet. Dit noemen ze hier 'boxing day'. Alles is dan afgeprijsd, dus het was ook super druk in de stad. Aan het einde van de middag zijn we naar de film de hobbit geweest. Film zelf vond ik matig, maar wel leuk om dingen te herkennen uit Nieuw-Zeeland. Doordat de vier dagen in dunedin alleen maar slecht weer was en je jezelf toch moet vermaken zijn we naar een chocolade fabriek geweest. Oké dit is echt een walhalla. Ik voelde me net Sjakie in de chocolade fabriek. We kregen informatie over hoe chocola in elkaar zit en hoe bepaalde soorten chocola gemaakt worden. Ook heb ik veeeeel chocola gegeten. We kregen continu chocola aangeboden en ik heb dan echt geen zelfdiscipline om een keer nee te zeggen. Maar goed, een beetje misselijk maar met een tas vol chocolade kwamen we de fabriek uit.

Kerst vieren zonder familie en vrienden is toch wel apart. De foto's dat je zusjes aan het sjoelen zijn of dat je (schoon)ouders lekker gaan eten zorgden er wel voor dat we het jammer vonden dat we niet heel even in Nederland konden zijn. Heel cliché, maar tijdens deze twee dagen hebben we thuis wel meer gemist. En nu is het oudejaarsdag. We zitten weer in Queenstown en ontmoeten vanavond iemand die we kennen van het kerstdiner. Hij kent ook weer wat mensen dus het wordt vast een gezellige avond. Maar dit jaar wordt het een oud en nieuw zonder oliebollen en appelflappen. Ook kopen mensen hier geen vuurwerk, de gemeente steekt dit af. Hier hebben ze niet echt van die gewoontes met oud en nieuw zoals wij die in Nederland hebben. Hier drinken ze gewoon bier.

Maar maak er allemaal een feestje van vannacht en een gelukkig nieuwjaar! Voor ons is 2013 een top jaar geweest en tot in 2014!

Proost!

Sjoerd en Hilde

• 31 December 2013 - 06:16

Josien Bezuijen:

Hoi Sjoerd en Hilde,

Leuk om jullie gebeurtenissen te lezen,en wat een schitterend land.

Wij willen jullie ook een fijne en gezellige jaarwisseling toe wensen,en alle goeds voor 2014.
    En ja,dat wordt weer een jaar van zwoegen en ploeteren!!
    Als jullie in Amerika komen,kunnen jullie langs komen!

Een fijne reis verder, groetjes Aren, Josien en Nick

• 31 December 2013 - 08:33

Jacq:

Terwijl jullie waarschijnlijk al ladderzat zijn:) , beginnen wij hier met het oliebolgebeuren!
    Rozijnen staan in de week,check,
    Emmer is schoon check
    Honden uitgelaten check
    Theo kan aan het beslag beginnen..
    Een super gezellige jaarwisseling.
    Knuffel van Theo, Frans, Marianne en Jacq
    En een poot van Noah en Senna

• 31 December 2013 - 09:12

Wim:

Wat een mooie ervaringen maken jullie weer mee! Enndat van die feestdagen en zo ben je snel vergeten alsmjenstraks weer terug ben hoor! Have fun, maak er een mooie jaarwissseling van en veel geluk en gezondheid voor 2014!!

• 31 December 2013 - 14:32

Tante Lieneke En Ome Adrie:

Hoi Hilde en Sjoerd

Schitterend wat jullie allemaal meemaken, mooi om de foto,s te zien
    geniet er nog even van, en een goeie reis verder.

Groetjes uit pijnacker van heel de fam.

• 31 December 2013 - 15:01

Tante Gerda:

Hoi lieve Hilde en Sjoerd,

Als jullie thuis zijn kom ik een dag foto's kijken bij je pa en ma Hilde.Wat een prachtig land en wat genieten jullie.
    Ik wens jullie een goed uiteinde, zal bij jullie niet zo lang meer duren en een heel goed 2014.
    Dan weer lekker ploeteren. heeft ook wel wat, want altijd vakantie dat kan niet.
    geniet nog een paar weken en we hopen snel tot ziens!
    een dikke knuffel van tante Gerda, ja, ja, die krijgen jullie in het echt als jullie weer thuis zijn.
    Doei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 02 Januari 2014 - 18:44

Alex En Ineke:

gelukkig nieuwjaar en een heel fijn 2014! Hartelijke groeten Alex en Ineke.

• 03 Januari 2014 - 19:33

Carla En Aart:

Lieve twee. Had een heel stuk aan jullie geschreven maar kreeg het niet weg. Nu volsta ik met jullie een heel gelukkig en liefdevol jaar toe te wensen. Geniet nog veel en we komen jullie wel weer tegen op het blog. Mooie foto,s!!!

• 05 Januari 2014 - 15:48

Jaap En Babs:

Wat een mooie foto's! Prachtig. Jullie kunnen als jullie terug zijn vast een avondvullend programma verzorgen. Wij komen;-) . Een heel gelukkig nieuwjaar gewenst vanuit een warm en nat nederland.
    Geniet vooral nog even verder en wij kijken uit naar jullie volgende blog
    Liefs van ons

• 08 Januari 2014 - 16:49

Tante Janneke En Ome Leen :

Wat een prachtige reis maken jullie toch,geniet er nog maar van,nog enkele w eken en dan kom je weer naar het koude kikker landje.Groetjes van Flakkee.

• 10 Januari 2014 - 17:39

Ronald & Wenda :

Hé Sjoerd en Hilde,

Wat ziet het er allemaal relaxed uit!!! MEGA JALOERS!!! Supermooie foto's en leuk al die culturen. En leuk om kerst te vieren met Nederlanders en Belgen. Je hoort wel eens "Die kom je ook overal tegen..." Ik vind het wel lekker, ff normaal praten :-)

Lijkt me leuk om gauw eens af te spreken als jullie terug zijn en alle wilde verhalen te horen. Maar voor nu nog ff lekker gaan genieten jullie twee!

Groeten!
    Ronald en Wenda

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Queenstown

Samen gaan wij de wereld rond!