Walvissen spotten, Tongariro crossing en de rest. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu Walvissen spotten, Tongariro crossing en de rest. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu

Walvissen spotten, Tongariro crossing en de rest.

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Hilde

13 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

G'day all!

Het is alweer even geleden dat we hebben geschreven. Maar laten we beginnen waar we gebleven waren: oud en nieuw. We hadden een paar Duitsers en Australiërs ontmoet op de camping en gingen daarmee naar de stad. Een van de Ausies wist wel een mooi plekje om vuurwerk te kijken. Wow en hij had niet gelogen. We stonden precies op een plateau op de berg met uitzicht over het meer, waar het vuurwerk begon! Best bijzonder om eens een van de eersten te zijn op de wereld met nieuwjaar. Helemaal als je 12 uur later naar Nederland gaat skypen om daar iedereen gelukkig nieuwjaar te wensen.

Na een dag bij komen van al het gefeest hebben we Queenstown achter ons gelaten en zijn we richting Kaikoura gereden. De weg hier naar toe was erg mooi maar je merkte goed dat het hier zomervakantie is. Lekker met z'n allen in colonne achter de slome campers aan. Kaikoura staat bekent om de wilde dieren. Walvissen, zeeleeuwen, dolfijnen, albatrossen ze zijn hier allemaal. En ja we hebben ze allemaal gezien. Ik had hier een kleine verrassing gepland voor Hilde. Walvissen spotten vanuit de lucht. Alles was in kannen en kruiken.

Zonnig..... Check
Weinig wind...... Check
Vliegtuigje gereed..... Check
Mooie omgeving........ Check
Walvissen................

Helaas de walvissen lieten zich niet zien. Dat was wel even balen. Toch maar even checken bij de piloot of we niet nog een keer konden. Morgen ochtend 9 uur hebben we nog 2 plaatsjes vrij. De volgende ochtend stonden we weer klaar om te gaan en ja we hebben een walvis en honderden dolfijnen gezien. De walvis die wij gezien hebben is de sperm whale, ongeveer zo groot als een bus. Erg gaaf om er een in het echt te zien.

Na Kaikoura zijn we snel richting Picton gereden omdat onze boot naar het Noordereiland daar vertrok. Op het Noordereiland kwamen aan in Wellington. Vanaf hier zijn we eigenlijk direct naar het Tongariro gebergte gereden omdat we heel graag deze crossing willen lopen. Vorige keer was het niet gelukt ivm met het slechte weer. Toen we er woensdag aankwamen was al gelijk duidelijk dat het vrijdag goed weer zou zijn voor de alpine crossing. Die donderdag hebben we ons zelf getrakteerd op een heerlijk bezoek aan een hotspring en konden we vrijdag volledig uitgerust aan de tocht beginnen. De crossing is ongeveer 20 km en start ongeveer op 1100 meter hoogte en het hoogste punt is 2000 meter. Je loopt hier eigenlijk continu door vulkanisch landschap. Overal zie je wel rook uit de aarde komen en regelmatig ruik je de lucht van rotte eieren. Maar wat een bijzonder gebied is dit zeg, zie de foto's. Na 6 uur lopen hebben de finish bereikt en konden de beentjes omhoog.

Nu zitten we inmiddels in een hotelletje in Auckland en zit ons NZ avontuur er bijna op. Het is hier echt prachtig en hoop zeker nog een keer terug te keren. Alleen jammer dat het zover weg is.. We zijn de afgelopen weken zo verwend met mooie uitzichten. Wel een nadeel aan NZ is het weer. Ook al waren we er in de zomer, het regent er wel veel. Toen we aan iemand vroegen of hij wist wat de het weer ging doen de volgende dag zei hij: 'Geen idee. Als je het weer niet goed vindt, dan wacht je tien minuten'. En dit vonden wij wel typerend voor het weer. Regelmatig een bui, maar ook vrijwel elke dag de zon gezien. Wel vonden we het heel fijn om een auto te hebben. Tent achterin en gaan. Er zijn zoveel kampeer mogelijkheden. De campings op de mooiste locaties waren gratis, alleen moest je soms even omrijden over onverharde wegen.

Morgen vliegen we naar de laatste bestemming voordat we weer richting huis vliegen: the USA! We vliegen naar Los Angeles en we zijn van plan om richting de Grand canyon, Las Vegas, Death valley, Yosemite en San Fransisco te rijden. We hebben gisteren een lonely planet gekocht en nu hebben en nemen we de tijd om alles een beetje uit te zoeken. We hebben namelijk maar twee weken, dus voor het eerst moeten we de dagen een beetje plannen.

Met een beetje dubbel gevoel gaan we hier weg. We hebben 1,5 maand in nieuw-Zeeland gezeten en we hebben heel veel gedaan en gezien. Wij vonden 1,5 maand wel een mooie periode. We hebben ons voor ons gevoel nooit hoeven haasten maar ook nooit een moment verveeld. Voor ons precies goed. Maar het gevoel om een vliegtuig weer in te stappen en niet weten wat je precies te wachten staat.. Heerlijk!

Tot over 3 weken in Holland. Ik hoop stiekem al een beetje dat er dan ijs ligt, lekker schaatsen en 's avonds aan de stamppot voor de haard.

Liefs Hilde en Sjoerd

• 13 Januari 2014 - 04:24

Josien Bezuijen:

Hoi Sjoerd en Hilde.

Zo zie maar Sjoerd,dat je niet alles van te voren kunt regelen!
    Maar goed,toch een walvis gezien,wat lijkt me dat geweldig om dat in het echt te zien!
    Wat is de natuur toch prachtig!

Goede reis naar de VS, enne houston is ook mooi hoor!
    En Hilde, het biefstukje smaakte best goed, wel een beetje taai hoor!!

Veel plezier in de VS, groetjes Aren en Josien

• 13 Januari 2014 - 07:25

Margot:

Heej kanjers!

Wauw wat een mooie foto's! Jullie zijn wel verwend met alle uitzichten!
    heel veel plezier nog in de usa! Geniet er nog even van:)
    En tot snel
    liefs Margot

• 13 Januari 2014 - 21:58

Je Weet Wel Wie:

Hoi,

De laatste etappe: geniet er nog van!
    Het zal wel een psychische dreun worden om te verwerken: werken, wekker zetten, kortom weer in het gareel lopen.
    De "kippetjes" liggen al te wachten op je Hilde.
    IJs zit er hier voorlopig niet in volgens alles. Het lijkt wel lente.

groetjes uit Pijnacker

• 14 Januari 2014 - 10:24

Tante Gerda:

Hoi lieverds,
    Jullie zulle wel in het vliegtuig zitten. Maar wat een genoegen om jullie reisverslag weer te lezen.
    wat een feest om daar te zijn. 't Is zoals je zegt: nog wel eens terug, alleen het is zo'n woest eind, maar wat is het schitterend.
    Nog een paar weekjes en jullie zijn er weer.
    geniet er nog van, want daarna................ werken!!!!!!!!!!!!!!!!

liefs en knuffels van tante Gerda

• 14 Januari 2014 - 17:51

Margriet:

Heej lieve kids,
    Weer prachtige foto,s en die walvis....
    Kalm aan in de States. Geniet!!!! en ook wij hopen op schaatsen en sneeuw.
    De Narnia-lamp staat al duzzz.

Ik mis jullie en wil jullie graag weer in het eggie zien.
    X

• 20 Januari 2014 - 22:30

Ineke :

zag net al mooie foto's bij Theo en Marianne op de ipad. (Koud hè). Kwam er laatst zo maar een walvis aangespoeld in onze brievenbus! En wat die schapen betreft......daarvoor hoef je niet naar Nieuw Zeeland. En gaastra's zie je binnenkort op Tuk !

Kuzzz

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Samen gaan wij de wereld rond!