De laatste..... Voor nu dan ; ) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu De laatste..... Voor nu dan ; ) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu

De laatste..... Voor nu dan ; )

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Hilde

28 Januari 2014 | Verenigde Staten, Los Angeles

Hi foks!

Helaas hebben we death valley overgeslagen omdat het te ver omrijden was. Bovendien was een belangrijke weg door Yosemite National park gesloten.. Dus we hebben besloten om maar rechtstreeks naar San Fransisco te rijden. Een aardig rit dus we hebben onderweg overnacht in een motel. We hebben hier heel vaak in motels geslapen. Het was te koud voor kamperen. Motels hebben denk ik nog steeds hetzelfde interieur als 30 jaar geleden, maar het is wel schoon en goedkoop.

Afgelopen donderdag kwamen we rond 13:00 uur aan in San Fransisco. Snel inchecken, spullen dumpen en toen hebben we besloten om een 'hop off hop on' buskaart te kopen. Super toeristisch, maar omdat we maar twee dagen in deze stad hadden konden we zo wel veel zien en doen. We zijn direct naar de haven gegaan, het bekende 'fisherman's warf'. Het rook 'lekker' naar vis, maar het is daar wel erg gezellig. Allemaal eettentjes en marktjes waar je vis kan kopen. De volgende dag zijn we naar 'the rock' geweest, of met andere woorden: Alcatraz. Ik denk wel één van de bekendste gevangenissen van de wereld, waar echt de grootste criminelen gezeten hebben. Dus 's ochtends hadden we de boot gepakt en kregen we een rondleiding over het eiland.

Later die dag zijn we meer het centrum van San Fransisco ingegaan en we kunnen wel concluderen dat het echt een fantastische stad is. Een stad waar je jezelf dagen kunt vermaken en waar heel veel te zien is. Het is ook echt een mooie stad met de stijle hellingen, gekleurde huisjes, de beroemde kabeltram en niet te vergeten de golden gate bridge. Erg gaaf om dit gezien te hebben en zeker een aanrader.

De volgende dag zijn we richting montery bay gereden. Dit is ongeveer 2 uur rijden ten zuiden van San Fransisco. Montery bay staat bekent om de vele walvissen die hier langskomen. Elk jaar komen er ongeveer 20.000 grijze walvissen langs, dus die wilden wij wel even in het echt zien. Dus een bootje gepakt en we waren de baai nog niet uit of we zagen er al één. Op een gegeven moment volgde de boot een groep van drie grijze walvissen. Ze blijven maar enkele minuten onder water en ze zwemmen maar 5 mijl per uur, dus we konden ze mooi volgen. Maar het is altijd de vraag waar ze weer omhoog komen en ik schrok wel toen eentje slechts 2 meter van me vandaan opdook. Echt super om ze van zo dichtbij te kunnen bekijken. Ook waren er heel veel dolfijnen. De grootste soort dolfijnen, geen idee meer hoe ze heten maar er waren ook veel jonkies en die sprongen soms een stuk boven het water uit.

We hadden nog twee dagen dus we reden via highway 1 naar Los Angeles. Het staat bekend om één van de mooiste wegen van Californië, maar dat was ook wel duidelijk toen we er reden. De hele weg rij je langs de kust met tal van mooie uitzichten. Ook kwamen we onderweg nog langs een broedplaats van zeeolifanten. We hadden ze nog nooit gezien, maar wat een dikke beesten. Er waren ook heel veel jonkies echt super schattig. En ze liggen daar gewoon met honderden naast elkaar een beetje te chillen.

Onderweg richting L.A zijn we nog een dier tegen gekomen. We reden lekker relaxed over de highway, toen er in eens een ree over stak en op onze weghelft bleef staan. Sjoerd kon gelukkig remmen en uitwijken, want anders hadden we de afgelopen drie dagen reeën biefstuk moeten eten. Het scheelde echt heel weinig. Sowieso hebben we veel geluk gehad met dieren die overstaken. In Australië kangaroo's en in Nieuw-Zeeland een groot edelhert, maar de ree was wel heeeel dichtbij.

De laatste dag hebben we een beetje rondom LA besteedt. En nu zitten we lekker in ons motel de tassen in te pakken. De 5 maanden zijn voorbij gevlogen. Wij hebben er echt ontzettend van genoten en beseffen dat wij echt enorm veel geluk hebben dat we dit konden doen. Van te voren weet je nooit wat je te wachten staat als je op reis gaat, maar achteraf zijn we allebei nog dankbaarder dat we de vliegtuigtickets van BNN hebben gekregen. Dit heeft ons een schop onder de kont gegeven om gewoon te gaan. En we hebben zoveel mooie dingen gedaan, gezien en ervaren en eigenlijk zonder grote tegenslagen. De onderwater camera zwemt rond in de great barrier reef en in nieuw-Zeeland is een externe batterij gestolen, maar dat was het. We zijn beiden gelukkig nooit ziek geweest.

En reizen is meer dan alleen wat van de wereld zien. Het ontmoeten van mensen en meedoen met de gewoontes van het land maakte de reis voor ons bijzonder. Ook vonden we het beide extra bijzonder dat we dit met zijn tweeën hebben mogen doen. We waren ruim 6 jaar gewend om elkaar vaak alleen in het weekend te zien en nu waren we vijf maanden continu bij elkaar. En dan ook echt continu. ; )

De reacties op deze blog, maar ook via facebook en de whatsapp is echt super om te lezen. Ook is het super leuk om te horen dat ome Leen en tante Janneke deze blog uitprintte zodat mijn oma ook op de hoogte bleef. Wij hopen dat jullie een klein beetje hebben kunnen meegenieten van deze mooie wereld. Door deze ervaring raak je wel een beetje besmet met het reizen. En stiekem denken we alvast na over de volgende bestemming.... Klinkt verwend maar dromen mag altijd toch ; )

Tot ziens in Nederland!

Liefs,
Sjoerd en Hilde

• 28 Januari 2014 - 06:22

Wim:

Wauw en welkom terug!

• 28 Januari 2014 - 07:09

Marco En Jolanda:

Geweldige ervaring! We hebben mee genoten via het lezen van jullie blog! Goede reis terug en alvast welkom thuis!!

• 28 Januari 2014 - 08:02

Maaike:

Ahhh wat een mooie afsluitende tekst! :-) en heel veel zin jullie te zien! Geniet nog van jullie laatste dag em tot woensdag! :-) x

• 28 Januari 2014 - 09:02

Lisette Hagen:

Fantastisch jullie verhalen steeds, veel herinneringen gemaakt wauw nog een goede terugreis en tot zaterdag!! We hebben er zin in! XXX

• 28 Januari 2014 - 14:09

Ome Adrie En Tanta Lieneke:

Hilde en Sjoerd een goeie terugreis, en nu maar nagenieten, doe ik af en toe nog van die ene keer wintersport.
    Succes weer straks met de normale bezigheden.
    Wij hebben de verhalen met plezier gelezen.
    Groetjes ome Adrie en Tante Lieneke

• 28 Januari 2014 - 17:59

Margriet:

Hoi Lieverds

Tot morgen!!!XXX

• 29 Januari 2014 - 10:02

Willeke:

Hilde en Sjoerd,
    Helemaal geweldig wat jullie hebben gedaan.
    Als je eenmaal besmet bent met het reisvirus kom je er niet meer vanaf.
    Je moet deze tid echt koesteren, er gaan niet veel momenten ( en misschien wel helemaal geen) dat je helemaal vrij bent om te staan en gaan waar je wilt.
    En die weg in Yosemite is bijna altijd gesloten, wij zijn zelf in de US geweest en heel wat vrienden en niemand is die weg nog over gegaan, maar Yosemite en dead valley zijn zeker een reisje waard.
    xx

• 29 Januari 2014 - 15:23

Tante Janneke En Ome Leen:

Wat fantastische wat jullie allemaal meegemaakt en gezien hebben.Geniet nog maar een paar dagen want aan alle leuke dingen komt een einde.Welkom in ons koude kikkerlandje.

• 30 Januari 2014 - 10:59

Tante Gerda:

Jullie zijn weer heelhuids terug. Gelukkig. En nu????????????/ dromen mag altijd, maar het gewone leven staat weer voor de deur. Wat hebben jullie veel gezien en beleefd. Andere culturen, andere gewoontes, super gaaf.
    geniet nog even van relaxen en maak dan je borst maar nat.
    Ik vond het heel leuk om jullie belevenissen mee te beleven via de weblog en de mooie foto's te zien.
    Lieve groet en knuffels van tante Gerda

Verslag uit: Verenigde Staten, Los Angeles

Samen gaan wij de wereld rond!