Taiwan: het zuiden en een paar cultuurverschillen - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu Taiwan: het zuiden en een paar cultuurverschillen - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu

Taiwan: het zuiden en een paar cultuurverschillen

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Hilde

23 Oktober 2013 | Taiwan, Taipei

Hallo allemaal! Een tweede update uit taiwan!

Na 5 uur reizen vanuit Hualien met de trein en de bus kwamen we aan in het zuiden van taiwan. Het weer was hier heerlijk. Het heeft hier een tropisch klimaat en het is hier het hele jaar warm. Toen we aankwamen stonden we welgeteld 1 minuut om ons heen te kijken toen er al weer (een engels sprekende) Taiwanees naar ons toe kwam met de vraag of hij ons kon helpen. De bed & breakfast die we hadden geboekt lag ongeveer een km verder op. Toen we gingen lopen kwam dezelfde Taiwanees langs in zijn auto dat hij ons wel even zou brengen. Hij zette ons dus zogezegd af voor ons B&B. Heerlijk die vriendelijkheid! Oja maar of hij ons wel even toe mocht voegen op Facebook.

Ook de eigenaren van de B&B waren heel vriendelijk. 'S avonds hadden ze gekookt en vroegen ze of we misschien mee wilden eten. Dit gebeurde uiteindelijk wel vaker. Vier avonden hebben we met ze gegeten en biertjes gedronken. De eigenaresse (naam vergeten, iets van xiougsye), kon echt heerlijk koken. De papegaai vis ziet er niet alleen mooi uit onder water, hij smaakte ook nog lekker! O, en het eten met stokjes gaat trouwens ook soepel. Maar ik snap niet dat ze rijst hier met stokjes eten. Ze houden het bakje met rijst onder hun kin en schuiven de rijst met behulp van de stokjes naar binnen. Hm, doe niet zo moeilijk en pak een lepel.

Het zuiden is trouwens ook (weer) prachtig. We hadden direct een scooter gehuurd en daar hebben we goed gebruik van gemaakt. Er zijn hier veel stranden en kleine baaien. Het valt me trouwens wel op dat er weinig vrouwen hier zwemmen. Alleen mannen en kinderen lopen hier in badkleding terwijl de vrouwen in lange broeken met hun parasolletje aan de kant blijven zitten. Ik voelde me ook wel wat bekeken toen ik in mijn bikini lag te bakken/grillen in de zon. Want hoe witter hoe mooier is hier het schoonheidsideaal.. Én als je een vrouw in badkleding ziet is het een badpak die me doet denken aan een die bassie zou dragen of staat er Hello kitty op. Uhm ja, cultuurverschilletje.

Maaaar behalve bakken op het stand is het ook leuk om de zeebodem te bekijken. Nog nooit zoveel verschillende vissen gezien en het koraal is prachtig. Zo kleurrijk dat je met gemak een uur op 1 plek blijft drijven om alles te bekijken. Behalve strand heb je hier ook een national park. We liepen daar en kwamen een grote groep, kudde, meute apen tegen. Heel gaaf om ze van dichtbij te bekijken.

We zijn in totaal een week rondom kenting gebleven. Het was erg leuk alleen zijn de Chinese toeristen echt super irritant. Ze maken werkelijk overal foto's van. Wanneer je dan een keer perongelijk door beeld loopt dan heb je het gedaan. We worden er allebei vervelend van. Zo stonden we weer te wachten totdat iemand de foto had gemaakt. Sjoerd werd het blijkbaar zat ging naast haar op de foto staat. Dit werkte averechts want ze vond het leuk en er kwamen een grote groep studenten aan en toen vroeg er iemand of zij ook met Sjoerd op de foto mocht. Haha, uiteindelijk werd Sjoerd een attractie waar mensen mee op de foto wilden.

Ook viel ons iets anders op aan taiwan. Wij zijn anders. We zien er anders uit. Sjoerd is blond en ik heb krullen en we zijn een stuk langer dan het Aziatische gemiddelde (duh!). Alleen dat we zo aangestaard zouden worden hadden we niet verwacht. Soms is het leuk, dan proberen mensen in het gebroken Engels of in het Chinees vragen te stellen over waar we vandaan komen. Of zeggen oudere vrouwen dat ik 'beautifull' ben en twee keer waren er vrouwen die me probeerde te koppelen aan hun (zeeeeeer verlegen) zoon. De mannen zijn vaak gefascineerd door het lichaam van Sjoerd. 'Good body, strong body!' En heeft hij al paar keer gehoord dat hij op een filmster lijkt. En al die giechelende meisjes... Behalve de complimentjes heeft het ook een iets minder leuke kant. Soms willen we gewoon een broodje eten zonder aangestaard te worden. En wanneer we een lokaal restaurantje binnen lopen staren mensen je ongegeneerd aan. Best irritant.

Daarnaast is ook echt alles in het Chinees. Vrijwel niets heeft een Engelse vertaling. Als we ergens een hapje gaan eten en we duiken een lokaal restaurantje binnen, is het vaak gokken wat we bestellen. In het begin heel leuk, maar op een gegeven moment wil je gewoon iets eten wat je lekker vindt. Want na drie weken ervaring met het lokale eten, is het nog steeds wel even slikken wat je voorgeschoteld krijgt. En wat mis je dan het eten van je (schoon)moeder!

Samengevat is taiwan echt een prachtig land. De natuur is hier erg gevarieerd en de Taiwanese mensen zijn super vriendelijk. Alleen omdat wij geen Chinees/Taiwanees zijn en de taal niet spreken (en Chinees is ook écht niet te begrijpen), is het wel vermoeiend. Maar het weerhoudt ons niet om toch elke dag te doen wat we willen doen.

Na het zuiden zijn we trouwens nog twee dagen naar Alishan geweest. Dit is een natuur reservaat op 2400 meter hoogte met heel veel oude bomen en mooie wandelroutes. Na een sessie boom knuffelen zijn we verder gegaan naar de stad waar we begonnen zijn: Taipei. Eergisteren was hier carnaval en dat was echt super leuk. De aankomende dagen gaan we ons in en rondom Taipei vermaken. Er is hier zat te doen. Het national palace, fietsen, naar de fisherman's warf staan onder andere nog op onze bucket list. Aanstaande zaterdag vliegen we naar Australie dus we zijn ook bezig met het maken van plannen voor in Australië.

Zoals jullie denk ik merken vermaken we ons zeker en zijn we elkaar en het reizen nog lang niet zat ;-)

Liefs ons!

• 23 Oktober 2013 - 16:00

Marianne:

Weer zo'n "heerlijk"verslag. We genieten met jullie.

• 23 Oktober 2013 - 19:13

Alie:

weer een leuk verhaal en prachtige foto's genieten dus

• 23 Oktober 2013 - 19:27

Alex En Ineke:

Leuk om weer een mooi verhaal van jullie te lezen. Kijken en bekeken worden....naast de mooie natuur blijven mensen altijd interessant. zelf verwonderen wij ons over Romijn! geboren op 17 oktober, 3010 gram. M&M en kids zijn erg blij met hun zoon/broertje.
    Het zal opnieuw weer heel anders zijn wanneer jullie rondreizen in Australië. Goede vlucht en geniet verder van deze bijzondere rondreis.

• 24 Oktober 2013 - 16:51

Elly Grit:

Erg leuk om jullie verslagen te lezen. Geniet nog lekker van Taiwan, Australië en ..... en natuurlijk van elkaar:-) Liefs Cor en Elly

• 24 Oktober 2013 - 20:35

Ingrid En Rijk:

Leuk is het steeds weer om jullie reisverslagen te lezen en de mooie/aparte foto's te zien. Het is goed te vernemen dat jullie mekaar nog niet zat zijn (;-). Goede voortzetting van jullie reis en veel plezier in Australië. Daar zullen jullie in ieder geval veel minder bekeken worden dan in Taiwan. Is ook wel eens lekker.
    Groetjes Ingrid en Rijk

• 25 Oktober 2013 - 13:24

Hester:

Ik ben zo jaloers op jullie!;[ ik zit hier maar met die tuinmannen haha.
    Fijn om te lezen dat jullie er zo van genieten:) Nog heel veel plezier!

Liefs,
    Hes

• 25 Oktober 2013 - 23:09

Wie Is De Mol:

Genieten!
    1. hier is een hele discussie over Zwarte Piet: wordt dus maar niet te bruin!
    2. geef Sjoerd gewoon een centenbakkie in z'n hand.
    3. toch nog leuk dat jullie daar "familie" tegen komen.
    Goede reis verder.

groetjes,

"de mol"

• 26 Oktober 2013 - 11:02

Arjan En Esther:

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen, echt gaaf!! Zo te lezen hebben jullie het nog prima naar jullie zin. Heel veel plezier straks in Australië.

Liefs Arjan en Esther

• 01 November 2013 - 14:28

Frans & Jacqueline:

Hey mates!

Na alle vorige avonturen (prachtig om te lezen!) zijn jullie nu dus "down under"! Geweldig.

Als wij in de jaren '80/'90 naar de tv-serie "Flying Doctors" keken zeiden wij altijd dat we ooit wel naar Australië zouden willen. Nog steeds (en opnieuw) spreekt het land ons aan, en weer vanwege een tv-serie: "Masterchef Australia".

Hoe komt dat? Waarschijnlijk vanwege het beeld van de bewoners van het land dat je hier aan de andere kant van de wereld krijgt te zien.

Of onze vooringenomenheden kloppen lezen we weer graag.

Heel veel plezier en kijk uit met oversteken!

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Samen gaan wij de wereld rond!