Down under - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu Down under - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu

Down under

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Hilde

07 November 2013 | Australië, Whitsunday Islands

Hello guy's, how are you doing?

Ja we zijn geland in australie! Wat heerlijk zeg, we kunnen gewoon lekker rondlopen zonder aangekeken te worden en wat fijn dat we alles kunnen lezen! Nog geen 10 minuten op Australische bodem en je merkt gelijk al hoe ongelofelijk relaxed en aardig de meeste mensen hier zijn. Bijna iedere Australiër begint met Hi Guy's, how are you doing? Contact heb je dus zo gemaakt.

Nadat we zijn geland op Brisbane hebben we gelijk onze auto opgehaald. Een knal rode Hyundai! Automaat dus dat is lekker makkelijk rijden. Al had Hilde de eerste keer toch nog wel moeite. Ze zag het gaspedaal voor de koppeling aan... Wroem!
Ook het links rijden is even wennen, eerst rechts kijken dan links, knipperlicht aanzetten, ik zeg knipperlicht niet de ruitenwissers.. Tja die twee hendeltjes hebben ze hier ook omgedraaid. Enfin na 3 dagen links rijden hebben we het beiden al aardig onder de knie.

Het plan is om van Brisbane via de kust naar Cairns te rijden en daarna via de binnenlanden weer terug naar Brisbane. Dit is totaal zo'n 3600 km. Mochten we nog tijd over hebben dan gaan we misschien nog naar Sydney. In Brisbane nog even snel wat essentiële camping spullen gehaald bij de Kmart (soort action in NL, dus lekker goedkoop) en hop naar de eerste bestemming: Caloundra! Hier hebben eigenlijk 3 dagen lekker gerelaxt en van het Australische campingleven genoten. Ook heeft ons Taiwanees tentje gelijk een grote test gehad: regen, onweer en storm. Maar hij heeft ons droog gehouden. Ik zeg top kwaliteit!

Daarna zijn we richting Harvey bay gereden voor een frasier island tour, het grootste zandeiland ter wereld. We werden om 7:30 opgehaald en we zijn met een pond naar frasier island gegaan. Hier gingen we verder in een 4w bus want er liggen geen wegen, alles is zand. Onze chauffeur, en tevens gids, vertelde vollop over frasier island. De eerste stop was midden op het eiland in een tropisch regenwoud. Daarna gingen we richting eliot creek. Een riviertje dat uitkomt op zee. Super mooi en helder water. Dit was ook een plek waar je lekker kon zwemmen. In de zee mag je hier niet zwemmen vanwege de haaien en kwallen. Het mooiste vond ik toch wel lake mc kenzie. Het water is zo helder en warm. Heel bijzonder was ook het zand. Het zand was namelijk siliconsand. Dit is speciaal zand dat ook een soort scrubfunctie heeft. Er zijn slechts 80 van dit soort stranden op de wereld en op Fraser bevinden zich er 40. Dus Hilde heeft mij lekker gescrubt en mijn huidje is nu zo zacht als de billetjes van een baby.

Toen we weer terug reden/hobbelden naar het pondje kwamen we vast te zitten. Dit moet je denk ik wel een keer mee gemaakt hebben als je op frasier bent geweest. Nadat we weer reden had de chauffeur denk ik een beetje haast en reed als een gek richting het pondje... En ja hoor, toen kregen we een lekke band. Haha zelf vonden wij het heel grappig en de sfeer werd eigenlijk onderling ook steeds gezelliger. Het pondje heeft ons toen 2 uur te laat weer opgehaald en veilig weer naar Harvey bay gebracht.

Na deze lange dag zijn we de volgende dag vroeg opgestaan, tentje afgebroken en op naar airlie beach. Hier zijn we nu op het moment. We zijn hier om twee dingen van onze bucketlist weg te kunnen strepen: naar de whitsunday eilanden (archipel) en duiken in het great barrier reef... En dit gaan we ook doen! Op een zeilschip, waar we drie nachten op slapen, gaan we de whitsundays verkennen. Een beetje snorkelen, zeilen en naar de mooiste stranden. En we gaan ook nog verder de zee op waar we gaan duiken in het great barrier reef. We hebben hier echt heeeeeel veel zin in en we laten het weten hoe we het hebben gehad!

See ya!

• 07 November 2013 - 11:42

Theo:

Hi Guy's,

Weer een leuk verhaal met geweldige belevenissen van down under.
    Blijf genieten

• 07 November 2013 - 12:05

Gerda Van Hoven:

Wat een reis beleven jullie. prachtig!!!! smaakte het goed Sjoerd, wat je gekookt had. Leuk is kamperen in een tent.
    veel plezier met het duiken, snorkelen e.d.Jullie zullen je ogen wel uitkijken, denk ik.
    geniet er maar veel van en een dikke knuffel van tante Gerda

• 07 November 2013 - 17:01

Anne-Wil:

Wauw dat klinkt heerlijk! Have fun schatjes :D

• 07 November 2013 - 20:56

Elly:

Hey Globetrotters,
    Wat maken jullie toch een mooie reis .
    Ik hoor van klanten altijd veel over wat ze gaan doen maar als ik jullie verhalen lees , is het nog mooier!!!
    Alles wat jullie tot nu toe meemaken is heel bijzonder .Veel plezier in Australie.
    Roy en Elly

• 08 November 2013 - 10:17

Martin En Chantal:

Hi guys,

Leuk om te lezen hoe jullie de landen ervaren en deze belevenissen met ons delen. We krijgen op deze manier een beetje het gevoel dat we met jullie meereizen :-)
    Veel plezier in Australië! Doe Crocodile Dundee de groeten :-)

Gr, Martin en Chantal

• 09 November 2013 - 16:09

Pa:

hallo lieve schatten, wat maken jullie toch veel mee! geweldig om dit te lezen. Ja , ik ben wel jaloers op jullie. Heel veel plezier in Australië en een leuke zeiltocht toegewenst.
    wij gaan gewoon door met werken !!!!!
    groeten van uit een koud NL
    see you guys.

• 10 November 2013 - 13:21

Ome Adrie En Tante Lieneke:

Hoi Sjoerd en Hilde
    Wat is dat genieten, wij kijken in de atlas waar jullie zijn, jullie gaan
    nog vele kilometers rijden, prachtig lijkt me dat.
    geniet dit doe je maar een keer in je leven denk ik.
    Groetjes uit een koud en nat Pijnacker
    ome Adrie en tante Lieneke

Verslag uit: Australië, Whitsunday Islands

Samen gaan wij de wereld rond!