Whitsunday en het greet barrier reef - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu Whitsunday en het greet barrier reef - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van Sjoerd en Hilde - WaarBenJij.nu

Whitsunday en het greet barrier reef

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Hilde

12 November 2013 | Australië, Whitsunday Islands

Haai!

Op dit moment zitten we bij de lagoon in airlie beach. Zon schijnt, lucht is blauw, rond de 28 graden.. Zoals alle dagen hier. Maar de afgelopen dagen waren zo mooi en bijzonder dat we het even van ons af moeten typen.

Vrijdag om 19:00 begon het dan eindelijk: de driedaagse zeiltour door de whitesundays en de great barrier reef. We zeilden met de anaconda 3, waar zo'n dertig mensen op kunnen. Er waren zo'n zes mensen als crew mee. Toen we aankwamen bij de haven kregen we eerst een stingersuit. Dit is eigenlijk gewoon een wetsuit. Dit is nodig omdat er stingers (kwallen) in de zee zitten die dodelijk zijn. Behalve voor de stingers hield de wetsuit ons ook lekker warm tijdens het snorkelen. Nadat we onze wetsuit hadden gingen we de boot op. Sjoerd en ik sliepen in een 'tweepersoons' (nja meer een 1,25 persoons bed, maar we zijn wat gewend). Het was een soort stapelbed, want er sliep 1 Duitse jongen boven ons.

Nadat iedereen zijn plekje gevonden had, gingen we ongeveer twee uur varen richting whitehaven beach. Het was al even donker en de sterren: wauw!

'S ochtends werden we om 06:30 wakker want het anker werd weer omhoog gehaald. Een mooie tijd want om 7:00 zat iedereen aan het ontbijt en nadat we klaar waren, werden we gedropt op whitehaven beach. Het heeft ooit op de nummer 2 gestaan van de mooiste stranden van de wereld. Het was ook zeker een plaatje. We hebben daar vanaf het strand baby haaien en een rog gezien.

Die dag gingen we ook nog duiken. We leerden de basics: hoe alles werkt, het ademen, wat je moet doen als je het ademapparaat verliest etc. Leuk om kennis te maken met het duiken.

Er waren wat mensen aan boord die wel een muzikaal talentje hadden 'S avonds op het dek, met een biertje in je hand, onder de sterren, luisteren naar relaxed gitaargepingel.... mwah hard life.

De volgende ochtend gingen we na het ontbijt snorkelen in de Greet barrier reef. Dit is eigenlijk alleen maar: wauw, wauw en waaaauw. Alle kleuren, het koraal, de vissen.. Het water is daar ook super helder waardoor je ruim 15 meter naar beneden kan kijken. Na de lunch gingen we op een andere plek snorkelen in de reef. Hier kwamen we trouwens ook nog een schildpad tegen.

Aan het einde van de middag zeilden we weer verder en toen zag iemand dat er dolfijnen met ons mee zwommen. Ze waren aan het spelen en ze zwommen voor zeker 15 minuten mee met de boot. Dat was wel een geluks- en kippenvel moment.

De laatste dag gingen we weer ergens anders snorkelen, een plek waar veel grote vissen zwemmen. Dan ben je lekker aan het snorkelen en dan gooit iemand van de crew eten naast je hoofd. Allemaal vissen zwemmen als een gek op je af. Bastards. Toen gaf Sjoerd een schreeuw. Hij zag een grote vis. Ik dacht dat hij een vis bedoelde die ik al gezien had maar toen ik naast me keek zwom er een (ruim) meter lange papagaaivis naast me. Het bleek Elvis te zijn, die daar volgens de crew vaker zwom. Elvis zwemt ook niet van je weg, hij blijft gewoon heel relaxt om iedereen heen zwemmen. Weer een bijzonder momentje.

Het is denk ik wel duidelijk dat het gewoon 1 grote 'wauw' ervaring was. Niet alleen door de schildpad, de dolfijnen, Elvis en het koraal op de greet barrier reef, maar ook door de leuke mensen en de crew. Ook was er een boekenwinkel in airlie beach waar we snel even van te voren twee boeken geleend hebben. Gewoon op de dek een boek lezen is ook best fijn. Het eten was ook heerlijk en we zijn niet zeeziek geworden. Maar dat komt denk ik ook omdat we net geen overdosis aan anti misselijkheids pillen hebben ingenomen om het te voorkomen.

Vanavond hebben we nog een afterparty (pizza en bier) en morgen rijden we weer verder. Waarheen weten we nog niet.

Liefs ons!

• 12 November 2013 - 11:08

Maaike:

Holy Moly, WAUW WAUW WAUW! Stiljaloers!! Ik zal maar geen foto sturen van het uitzicht hier!!!

• 12 November 2013 - 11:27

Tante Gerda:

Wat zien jullie bruin en wat een belevenissen. prachtig om zo de schepping te zien! Eigenlijke zijn er te weinig worden om het te omschrijven.
    maak maar veel foto's dan kom ik een keer in Nunspeet ervan genieten.
    Ik ben wel jaloers op jullie hoor, jullie beleven van alles en zien ongelooflijk mooie dingen.
    geniet ervan samen! Liefs en knuffel van tante Gerda

• 12 November 2013 - 13:17

Ineke:

Wat een heerlijke reis. de geluksmomenten veelvuldig. herinner me goed het speciale gevoel toen wij dolfijnen zagen die meezwommen met de boot in Griekenland en iedereen zo enthousiast reageerde....maar jullie weten tenminste ook nog mooie foto's te maken! gaat er ook wel eens iets mis?? Of dat iets tegenvalt? (Een smal bed telt niet mee!) De minder leuke dingen willen we ook graag meekrijgen in de verslagen. Maar het lijkt me alleen maar allemaal leuk, mooi en prachtig. Groetjes Alex en Ineke

• 12 November 2013 - 14:21

Mariska:

Hi lieverds

Wauw wat klinkt het toch geweldig allemaal. Zo leuk hoe jullie iedereen op de.hoogte houden. En wat een mooie momenten hebben jullie toch weer meegemaakt! Bijzonder hoor om op al die mooie plekken te kunnen komen. En wat een bikkels zijn jullie dat jullie je noet tegen laten houden door enge kwallen en Elvis ;).

Geniet van de afterparty vanavond! Denk aan jullie

Liefs xx ronald en mariss

• 12 November 2013 - 15:11

Marianne:

Wat geweldig. Zo bijzonder dat jullie dit allemaal mogen meemaken.
    Als je het verslag leest vergeet je even dat het hier de hele dag al aan het regenen is.
    Liefs XXX

• 13 November 2013 - 07:49

Britt & Rick:

Jullie zien er onwijs goed en gelukkig uit. Heeeeerlijk! Xxxxxx

• 13 November 2013 - 17:35

Wim:

Te gek zeg die belevenissen, die zal je nooit meer vergeten! Om jaloers van te worden. Genietse en blijven schrijven hoor! Cheers mate!

• 13 November 2013 - 22:59

Oom Adrie En Tante Lieneke:

Ik heb toch het idee dat wij iets verkeerds doen: werken in een koud "kikkerlandje".
    Sjoerd: je kunt nu dus ook zeilen!
    Hilde: praatte die vis ook nog tegen je?
    Dat slapen herkennen we: we hebben ook samen in een kooi geslapen. Knus toch!
    Geniet er nog van

• 14 November 2013 - 13:58

Margriet:

Wat een mooie belevenis. En zeilen..... Echt wel jaloers hoor, Geniet samen maar van jullie prachtige reis
    en al die leuke lieve mensen die jullie tegen komen.
    Lieve groeten x

• 19 November 2013 - 18:09

Jelle:

Wauw luitjes, Super gaaf!
    Leuk om te lezen allemaal ;)

Groetjes

• 21 November 2013 - 13:22

Babs En Jaap:

Fantastisch wat jullie allemaal zien en ervaren.
    Live will never be the same again!
    Ben benieuwd naar het volgende verslag, we genieten mee :-)
    Liefs van ons

• 28 Januari 2014 - 10:37

Charlotte:

Het verhaal met de grote vissen en het voedsel naar je gooien heb ik ook meegemaakt, Sta je wel even raar van te kijken als je niet door had dat er eten werd gegooid en er in ene joekels van vissen om je heen zwemmen en springen! En ik denk dat ik Elvis ook heb ontmoet ;)

Verslag uit: Australië, Whitsunday Islands

Samen gaan wij de wereld rond!